2010. március 3., szerda

Borsó főzelék

 



Ahogy én tudom a főzelék beillene hungarikumnak. Szósz máshol is készül, de teljes értékű egytálétel csak a hazai konyhában.
Mi mindenesetre nagyon szeretjük a főzelékeket. Elkészítésük olcsó és egyszerű, számosan lehet variálni és az ízük remek.

Az alábbi adatokat a wikipédiából másoltam ki:
A teljes értékű táplálkozásban fontos a növényi és az állati eredetű nyersanyagok megfelelő aránya. Ezért a főzelékek nagyon fontos szerepet töltenek be, a korszerű, egészséges, étrend összeállításában, mivel előnyösen egészítik ki a húsból vagy tojásból készült ételeket. Táplálkozás-élettani szempontból értékelve a főzelékek alapanyagait azt állapíthatjuk meg, hogy az

energia tartalmuk általában alacsony (30-140 kcal/100 g), kivéve a száraz hüvelyeseket (kb. 320 kcal/100 g).
a fehérje tartalmuk, - mely nem teljes értékű - igen alacsony 1-2 g/100 g körüli. Vannak persze magasabb fehérje tartalmú színes-főzelékek is például zöldborsó 7 g/100 g, bimbóskel 4,7 g/100 g és természetesen a száraz hüvelyesek átlag 20 g/100 g.
a zsiradék tartalmuk elhanyagolható 0,2-0,3 g/100 g, legmagasabb a lencséé 1 g/100 g.
A szénhidráttartalmuk - keményítő és rost formában - változó és relatív alacsony, legmagasabb a burgonyáé 20 g/100 g.
Igen jelentős a vízben oldódó vitamin - és az ásványi anyag tartalmuk.


A gyerekeknél a zöldborsó főzelék a kedvenc. Ennek elkészítésében nagy elővigyázatosággal ők is tudnak segíteni.

Ahogy mi készítjük a borsófőzeléket a téli időszakban:
Egy kanál cukrot megpirítunk, majd a fagyasztott zöldborsót és sárgarépát kicsit megfutatjuk alacsony lángon, közben pirospaprikázom. A piritott cukor pikáns édes ízt ad a főzeléknek. A borsó-sárgarépa aránya 2:1-hez.
Aztán vízzel felengedjük, sózom és babérlevélel ízesítem.
Rántással sűrítjük a végén.

Mi feltét nélkül fogyasztjuk.

Jó étvégyat!
Posted by Picasa

2 megjegyzés:

betti írta...

Én is nagyon szeretem a főzelékeket! Egyszerű, gyors, tápláló!

baritas írta...

Ez a pirított cukros íz kíváncsivá tett, még soha nem csináltam főzeléknél. És ennyi hasznos információt sem tudtam a főzelékekről, csak ettük mert finom :) Köszi!