2010. június 1., kedd

Bodzalé

Virágzik a bodza! A ház tele száradó virágokkal, és készül folyamatosan a bodzalé.
Gyerekkoromban nem szerettem semmiféle bodzalevet, bodzaszörpöt. Mind túl édes volt nekem. Ezért én inkább savanykásra készítem, mézzel.

20-30 bodzavirág
2 alaposan megmosott, felszeletelt citrom
1-2 kávéskanál aszkorbinsav (vagy citromsav) - van, hogy több pottyan bele
20-25 dkg méz
3-4 liter víz

Mindezt összekeverem, és hagyom állni 1-2 napig. Közben van, hogy elfogy. Ha mégse - mert nagyobb adagot készítettem -, leszűröm, 1-2 percig forralom, forrón üvegekbe töltöm. Dupla celofánt teszek rá, melyek külső oldalait bevizezem meleg vízzel. Közé teszek késhegynyi natrium-benzoátot (ez nem érintkezhet vízzel), lezárom, szárazdunsztba teszem, kihűlés után pedig mehet a kamrába télire.
Aki édesebben szereti, kóstolgassa bátran, és mézezze tovább.

3 megjegyzés:

betti írta...

Hmmm, bodzaszörp. Igazi gyerekkori élmény!
Tetszik ez a mézes verzió.

baritas írta...

Nahát, Te szárítod a bodzát?
És esős időben is szeditek?

Egyik évben alaposan megmostam, ahogy az a nagykönyvben le van írva, másik évben semennyire. Ezerszer finomabb volt a nektárjával együtt.
Azért várom, hogy az égi áldás befejeződjön, és virágporos állapotában is ihassuk megint.
(hűvösebb helyeken még javában frissek a virágok)

GKrisz írta...

Baritával már megbeszéltük, de mindenki tájékoztatására írom: a bodzát szárítom is, de azt télire teához - na meg a gyümölcslevesbe Kata ötlete alapján -, nem léhez.
Legutóbb elég esős napon szedtem, és nem lett olyan finom, mint az előzőek. A nem megmosás ötlet nagyon tetszik, eszembe nem jutott. Nálunk hűvösebb a hely, és még rengeteg nem nyílt ki. Talán a hétvégén lesz esélye...