2010. szeptember 30., csütörtök

Gyömbéres keksz

Jönnek a hideg napok, így nálunk egyre több őszi/téli sütemény kerül. Az egyik nagy kedvencünk a gyömbéres keksz. Megállja a helyét, akár a karácsonyi sütemények között is, lévén csinos kis jószág, de egyszerű kekszes doboz tölteléknek is tökéletes.

Ezt a variációt rendszerint keksznyomóval készítem. Ha betartunk néhány alapszabályt ezzel a masinával kapcsolatosan, nagyon egyszerű, szerethető darabja lesz a konyhai eszköztárnak.

1. a masszába ne kerüljön darabos összetevő. Még a cukrot is érdemes egyszer átpörgetni a darálón, ha túl nagy szemcsés (én a biopontos barna nádcukrot nem szoktam).
2. a massza állaga ne legyen se túl kemény, se túl lágy, amolyan éppen ragadósan a megfelelő.

Hozzávalók:
15 dkg teljes tönköly liszt
10 dkg vaj
1 db tojás
12,5dkg barna nádcukor
2 púpozott tk őrölt gyömbér (Lehet kicsit kevesebb is, nehogy a gyerekek panaszkodjanak a csípőssége miatt. Az enyémek már edzettek!;) )
1 púpozott tk őrölt fahéj
1/2 mk szódabikarbóna (Ezzel óvatosan, mert formátlan lesz a keksz, ha túl sok kerül a tésztába.)
szatmári szilvalekvár a díszítéshez.

A vajat, a cukrot, és az egész tojást habosra keverem. Beleöntöm a szárazanyagokat (minden további összetevőt). Fakanállal, vagy kézzel homogén masszává keverem/gyúrom. Ha szükséges, kis lisztet adok még hozzá. Kb. a felét beletöltöm a keksznyomóba és sütőpapíros tepsibe halmozok egy jókora virágoskertet. A virágközepekbe, fanyar és keményebb állagú lekvár darabkákat ügyeskedek két kiskanál segítségével.

A sütési idő/hőmérséklet fontos a szép végeredményhez. Ez nálam így néz ki: 190 fok, 12 perc 2-es pirítás (az én sütőmön ezt sajna külön kell állítani) és a legfelső sínbe szoktam tenni. Ezek irány számok, mert mindenki sütője különböző, így az első alkalomnál érdemes esetleg megjegyezni a nyerő variációt. Akkor jó, ha éppen látjuk, hogy elkezdte megkapni, de nem baj, ha még kicsit puha a frissen kisült keksz, mert keményedni fog a hűlés közben.

Nálunk rendszerint citromfű tea a párja, amibe apró, friss gyömbérdarabokat vagdosok. (A gyömbér remek immunerősítő!)

2 megjegyzés:

betti írta...

De szeretem én az ilyen kekszeket! Keksznyomó tehet erről a szép formáról? Hol találok én olyat?

Szentpyr írta...

Ide is írom, hogy karácsony közeledtével, szinte minden nagyáruházban lesz az egyszerűbb (olcsó) fém fajta.